Maghreb'de yeni bir başlangıç: büyüyen pazarları Avrupa'ya bağlamak

Sanayi ve perakende sektörü stratejik bir yeniden yapılanma sürecinden geçiyor: Bu ülkelerdeki tedarik zincirlerinin daha hızlı, daha sağlam ve daha kolay planlanabilir hale gelmesini gerektiriyor. Maghreb'te gelişmekte olan ekonomiler, özellikle Fas, yüksek performanslı lokasyonlar olarak odak noktası haline geliyor. DACHSER, bu ülkelerin Avrupa lojistik ağına sorunsuz bir şekilde bağlanmasını sağlıyor. 

Soldan sağa:M'hamed Chraibi, Regional Managing Director Maghreb & Türkiye, Stefan Hohm, Chief Development Officer, Burkhard Eling, Chief Executive Officer, Frédéric Dumort, Managing Director European Logistics France, Maghreb, Türkiye ve Alexander Tonn, COO Road Logistics, Tangier Med'deki açılış töreninde.
Soldan sağa:M'hamed Chraibi, Regional Managing Director Maghreb & Türkiye, Stefan Hohm, Chief Development Officer, Burkhard Eling, Chief Executive Officer, Frédéric Dumort, Managing Director European Logistics France, Maghreb, Türkiye ve Alexander Tonn, COO Road Logistics, Tangier Med'deki açılış töreninde.

Zayıflayan ekonomik ivme ve giderek kızışan uluslararası gümrük vergisi anlaşmazlığı, net bir gerçeği bir kez daha açıkça ortaya koydu: küresel tedarik zincirlerine yönelik talepler artıyor. Tedarik, sadece maliyet açısından verimli olmakla kalmayıp, jeopolitik açıdan istikrarlı, hızlı erişilebilir ve lojistik açıdan yönetilebilir olmalıdır. Bu da, Avrupa pazarının komşusu olan Maghreb'in, endüstriyel şirketler için giderek daha önemli bir bölge haline geldiği anlamına geliyor. Rekabetçi üretim koşulları ve büyüyen endüstriyel sektörüyle Kuzey Afrika'nın gelişmekte olan ekonomileri, halihazırda aranan üretim noktaları ve satış pazarları haline gelmiştir.

Günümüzde yüksek müşteri beklentileri nedeniyle lojistik merkezi önemli bir rol oynamaktadır. Şirketler güvenilirlik, önceden belirlenmiş transit süreleri, şeffaf süreçler, gümrük güvenliği ve kapsamlı sistem entegrasyonu talep etmektedir. DACHSER Road Logistics COO'su Alexander Tonn, “DACHSER tam da bu noktada devreye giriyor: Günlük bağlantılar, Avrupa ağına tam entegrasyon, dijital süreçler ve modern elleçleme platformları sunarak, Mağrip bölgesinde verimli iş akışları ve güvenilir gümrük işlemleri sağlıyoruz” diye açıklıyor. “Fas, Tunus ve Doğu Akdeniz'deki Türkiye pazarları, gelecekte güçlü bir büyüme için umut verici beklentiler vadediyor. Avrupa, Kuzey Afrika ve Orta Doğu'nun kesiştiği noktada lojistik, kilit bir itici güçtür. En iyi ürün akışı ve hız için hizmet kalitesi, şeffaflık ve güvenilirlik: İşte müşterilerin büyüme pazarlarında beklediği tam da budur.”

Batıya bakıldığında, Tanger Med, Maghreb gelişmekte olan ekonomileri ile dünyanın geri kalanı arasında merkezi bir bağlantı noktasıdır. 2007 yılında açılan ve o zamandan bu yana sürekli genişletilen bu açık deniz limanı ve serbest ticaret bölgesi, artık Cebelitarık Boğazı'nda küresel bir lojistik merkezidir. Dünya çapında 186 limana bağlı olan Tanger Med, dokuz milyondan fazla konteynerin işlenmesi, yedi milyon yolcu ve 700.000 kamyonun transit geçişi ve bir milyon aracın ihracatı kapasitesine sahiptir. Bu da Tanger Med'i otomotiv, havacılık, lojistik, tekstil ve perakende gibi çeşitli sektörlerden 900'den fazla şirket için bir sanayi merkezi haline getirmektedir.

DACHSER Regional Managing Director Maghreb & Türkiye M'hamed Chraibi, “Son üç yılda Tanger Med konumunu daha da güçlendirdi ve önemi giderek artacak” diyor. “Başlangıçta bu liman bizim için Avrupa'ya açılan bir kapı, kıyı şeridi ve dış kaynak kullanımı için bir dayanak noktasıydı. Şimdi ise Afrika'ya açılan bir kapı haline geliyor.” Yeni pazarlar arayışında, Avrupalı ve küresel şirketler giderek daha fazla Afrika'ya yöneliyor. “Bu şirketler için Tanger Med, bu kıtaya ulaşmak için ideal bir başlangıç noktası ”diye ekliyor.

Potansiyeli erken fark etmek

DACHSER, Tanger bölgesinin potansiyelini erken fark etmiştir ve 1984 yılından beri Fas'ta faaliyet göstermektedir: 2003 yılında lojistik sağlayıcı, limanın yakınında ilk şubesini açmış, ardından 2021 yılında Tanger Med Hub'da kendi deposunun açılışını gerçekleştirmiştir. 5.500 m2'lik bir alana ve 7.000'den fazla palet hacmine sahip olan son teknoloji depo, kapasitesinin sınırlarına ulaşan Kazablanka'daki tesisin yerini almıştır. Endüstri müşterileri deponun özellikle limana olan yakınlığını takdir etmektedir. Chraibi, “Tanger Med'deki avantajımız, Avrupa pazarları için sipariş hazırlama ve etiketleme işlemlerini yerel koşullarda gerçekleştirebilmemizdir” diye açıklıyor. Sonuç olarak, işleme maliyetleri Avrupa'dakinden önemli ölçüde daha düşük; bu da DACHSER'in müşterilerine aktarabileceği bir fiyat ve hız avantajıdır. 

DACHSER müşterileri, AB dışında da tek tip kalite ve hizmet standartlarına güvenebilirler.

Chraibi şöyle devam ediyor: “Kıtalar arasında sağlam bir köprü kurduk.” Burada odak noktası, otomotiv, tekstil endüstrilerinin yanı sıra havacılık ve perakende sektörleri için tedarik ve dağıtım taşımacılığıdır. "Müşterilerimizin yüklerini Fas ve Tunus'a veya bu ülkelerden Avrupa'ya tam kamyon yükü (FTL) veya grupaj hizmetleriyle birlikte kısmi kamyon yükü (LTL) olarak güvenilir bir şekilde taşıyoruz. Bu sayede, yıllar içinde Mağrip’te kesintisiz tedarik ve dağıtım lojistiği için işleyen mükemmel bir altyapı oluşturduk." 

Tanger Med, Maghreb ile dünyanın geri kalanı arasında stratejik bir bağlantı noktası.
Tanger Med, Maghreb ile dünyanın geri kalanı arasında stratejik bir bağlantı noktası.

Dijitalleşmeyle bir adım önde

Chraibi, “Tanger Med'deki süreçlerimiz yüzde yüz dijitalleştirildi, bu da hız ve şeffaflık sağlıyor” diyor. Fas'ta gümrük formaliteleri de gitgide dijital olarak desteklenerek sadeleştiriliyor. DACHSER Fas'ın Yetkili Ekonomik Operatör (AEO) olarak sertifikalandırılması, bu yolda önemli bir kilometre taşı oldu. Gümrük prosedürleri, “yerel göndericiler” için oldukça kolaylaştırıldı. Chraibi, “Bu sayede müşterilerimiz için mümkün olan en iyi yük akışı ve hızını sağlayabiliyoruz” diyor.

Standart süreçler ve DACHSER'in kendi sistemleri olan Domino ve Othello yazılımları, hem karayolu taşımacılığı hem de hava ve deniz taşımacılığı alanlarında DACHSER'in dünya çapındaki operasyonlarının bel kemiğini oluşturmaktadır. Fas da bu konuda bir istisna değildir. “Tüm süreçler, ara yüzler ve sevkiyat takibi, Avrupa ağına sorunsuz bir şekilde bağlanmıştır veya yakında bağlanacaktır. Sistem, Tunus'ta da kullanıma sunulmaya hazırlanmaktadır. DACHSER müşterileri, AB dışında da tek tip kalite ve hizmet standartlarına güvenebilirler,” diyor Chraibi.

Tedarik zincirlerini ve yük akışlarını daha da verimli kılmak ve bunları network'e daha iyi entegre etmek için DACHSER, kurduğu “ ağ geçitleri”nden yararlanıyor. 2023 yılının başında Strazburg'da kurulan bir ağ geçidi ile kamyonlar her gün buradan Fas'a düzenli seferler yapıyor. Tonn, “Geçidimiz sayesinde, Avrupa'dan gelen tüm yükleri bir araya getirip, kendi kamyonlarımız için belirli transit süreleri ile planlı seferler düzenleyebiliyoruz” diyor. Kuzey Afrika pazarları için deneyimli bir ekip, nitelikli bir gümrük departmanı ve Avrupa ağına yakın bağlantılar, sorunsuz süreçler ve şeffaf transit süreleri sağlıyor. DACHSER'in neredeyse 40 yıllık pazar deneyimi olduğu ve o zamandan beri kendi ülke organizasyonunu işlettiği Tunus da 2024 yılının başından itibaren doğrudan grupaj hatları ile bağlanmıştır: DACHSER, Strazburg ve Ungerhausen (Memmingen yakınlarında) merkezlerinden haftada birkaç kez Tunus yakınlarındaki liman kenti Radès'e ve Monastir bölgesindeki Bennane'ye grupaj ve charter taşımacılığı yapmaktadır.

Geleceğe yatırım

Bölgenin giderek artan önemi, DACHSER'in uzun vadeli yatırım planlarına da yansımaktadır. Şirket, müşterilerinin artan talebini karşılamak için, Mohammedia ve Tangier'de bulunan iki gümrük antreposuna ek olarak, Marakeş bölgesinde bir başka gümrük antreposu daha kurmaktadır. Bu, ithalat ve ihracat süreçlerini sadeleştirmekte ve hızlandırmaktadır. Limanın yakınında bulunan bir sanayi ve lojistik parkı olan Tanger Automotive City'de DACHSER, 75.000 m2'lik bir alanda modern bir lojistik kampüsü inşa ediyor. Kampüsün 2026 yılının Haziran ayında tamamlanması planlanıyor. Yeni transit terminali, ofis ve depolama alanlarıyla birlikte multimodal hizmetleri bir araya getirecek ve böylece kara taşımacılığı, hava ve deniz taşımacılığı ve depolama gibi tüm bölümleri birbirine bağlayacak. İlk aşamada, tesis ayrıca kendi gümrük antreposuna sahip 20.000 m2'lik bir depoya sahip olacak. Bu tesis, Fas'ta uluslararası sürdürülebilirlik standardına göre sertifikalandırılan ilk özel lojistik yapısı olacak. Bu kapsamda mimari tasarım, kullanılan malzemeler, çatıya güneş panelleri kurulumu, atık su geri kazanım ve yeniden kullanım sistemi gibi ekipmanlar yer alıyor.

DACHSER Fas, özellikle Kuzey Afrika'da güçlü bir varlığa sahip olan tekstil, otomotiv, havacılık, tüketim malları ve elektronik sektörlerinden endüstriyel müşterilere odaklanmaktadır. DACHSER CEO'su Burkhard Eling, temel atma töreninde “Yeni platformumuz, nakliye ve lojistik zinciri boyunca geniş bir hizmet yelpazesini kapsayacak” dedi. Tesisin limana yakınlığı sayesinde müşteriler, hızlı teslimat süreleri ve optimum nakliye bağlantılarından yararlanmaktadır. Chraibi, “Road Logistics ve Air & Sea Logistics iş alanlarını tek bir yerde birleştirmek, DACHSER'in müşterilerinin nearshoring faaliyetlerine daha da iyi destek sağlamasına olanak tanıyan verimli uçtan uca çözümler yaratmaktadır” diye ekliyor.

Hızlı teslimat süreleri ve DACHSER taşımacılık ağına optimum bağlantı.
Hızlı teslimat süreleri ve DACHSER taşımacılık ağına optimum bağlantı.

Yüksek hedefler

Chraibi'nin ekibi önümüzdeki yıllar için büyük planlar yapıyor. Regional Managing Director Maghreb & Türkiye olarak, rotayı o belirliyor: “ Düzenli ek seferler ve kapasite artışı, ağ konumlarının genişletilmesi, daha fazla süreç yeniliği ve sorumlu personel planlaması ile bölgenin büyümesinden her zaman bir adım önde olmayı istiyor ve müşterilerimize gelecekte de birinci sınıf lojistik çözümleri sunmaya devam etmeyi garanti ediyoruz.” diyor.
Dünya çapında DACHSER
Bize Ulaşın
İletişim Dilsat Demirceken