E-mobilite konusunda sürücülerin eğitimi
Alexander Sontheim, DACHSER Service and Ausbildungs GmbH'da sürücü eğitmeni olarak çalışıyor. Görevi, sürekli değişen nakliye sektöründe sürücülere verimli sürüş tekniklerini öğretmek. En büyük avantajı ise insanlara ve teknik ilerlemeye olan sarsılmaz güveni.
Alexander Sontheim, yeni elektrikli ağır yük araçları ve forkliftleri düşündüğünde kalbi hızla çarpmaya başlıyor. "Bu hızlı araçlar tam da benim dünyam: en son teknoloji, sağlam, şık ve performans için tasarlanmış. Bazen kendimi Formula 1'deymiş gibi hissediyorum,“ diyor ve uzun sakalı kahkahasının ritmine göre titreyerek gülüyor. ”Ancak burada, rekabet ve zaman ölçümü yerine, yük yönetimi ve enerji verimliliğine odaklanıyorum."
57 yaşındaki, Almanya'nın Allgäu bölgesinden gelen bu adam, DACHSER Service and Ausbildungs GmbH (DSAG) şirketinde sürücü eğitmeni ve deneyimi onun adına konuşuyor. 25 yılı aşkın bir süredir ağır vasıta şoförlüğü yapıyor, önce çalışan olarak, sonra da Memmingen'deki DACHSER Food Logistics şirketinde yüklenici olarak. İki yıldır DSAG'ın eğitmen ekibine katılan Schmitz, yeni nesil profesyonel sürücüleri eğitmekle kalmıyor, deneyimli sürücülerin de dijitalleşme ve elektrikli mobiliteye geçişine destek oluyor.
Alexander, uzun yol şoförlüğü gibi geleneksel bir meslekte değişimin kolay olmadığını biliyor. Alternatif motorlara karşı şüphecilik, sürücüler arasında hala çok yaygın. Ancak o bu durumu iyi yönetiyor. “Ben teorikçi değilim,” diyor Alexander. “Ben insanlarla eşit düzeyde konuşan biriyim ve sabahın üç buçukta kamyonuna binip işe koyulmanın ne demek olduğunu bilirim.” Bu samimiyet, genç sürücüler tarafından olduğu kadar, özellikle de deneyimli sürücüler tarafından da takdir ediliyor.
Zırhlı araçtan eğitim kokpitine
Alexander değişime aşinadır. Satış elemanı çıraklığı ve sipariş hazırlama konusunda ek eğitim aldıktan sonra Alman ordusuna katılmış ve zırhlı silahlar için topçu ve eğitmen olarak görev yapmıştır. 2000 yılında ordudan ayrıldığında, bir yıl ara vererek idolü Michael Schumacher'i Formula 1 Grand Prix'lerinde Melbourne, Imola, Spa, Budapeşte, Nürburgring, Hockenheimring gibi dünyanın dört bir yanında takip etti. Çok yönlü bir kişi olan Alexander, kayak eğitmeni, nakliye şirketinde kamyon sürücüsü ve son olarak da kendi kamyonuyla bağımsız girişimci olarak çalıştı. "Her şeyi denedim ve her yerde disiplin, güven ve insanlarla iyi ilişkiler kurmanın önemini öğrendim."
Bugün bu deneyimini sürücü eğitmeni olarak kullanıyor. Kornwestheim'dan meslektaşı Roland Zitzmann ile birlikte, sürüş güvenliği ve verimliliğine odaklanan bir eğitim programı geliştirdi. Programda özellikle elektrikli kamyon sürüşü için gerekli niteliklere odaklanıyor. Basit gibi görünen bu konu, aslında teknik, güvenlik, sorumluluk ve iletişimin kompleks bir karışımıdır.
Elektrikli araçlar farklı şekilde sürülür, farklı şekilde fren yapar, farklı şekilde “yakıt ikmali” gerçekleştirir. Bu, bir anda öğrenilebilecek bir şey değildir, ancak bu alana adım atanlar, akıllı sürüşün yepyeni bir boyutunu keşfederler.
Telematik, sürücülere günlük yaşamda yardımcı olan önemli bir unsurdur. Eğitmenler, artık DACHSER araçlarına takılan ZF Scalar dijital platformunu kullanıyor. Alexander, “Bu platform, sürüş verilerini kokpitten sisteme gerçek zamanlı olarak aktarır ve sürücünün nasıl sürüş yaptığını gösterir: ne zaman fren yaptığı, ne zaman yavaşladığı veya hızlandığını” diye açıklıyor. Bu sayede, her sürücü ve filo yönetimi için, halihazırda elde edilen ve hala elde edilebilecek verimlilik kazançları anında tespit edilebilir. “Bu, herkes için çok yararlıdır.”
Emniyetli sürüş öğrenmek
Gelecekte, DACHSER Driver and Truck Fleet Services GmbH, sürücülerini eğitmek için dört koltuklu kabinli tamamen elektrikli yarı römorklar kiralayacak. Eğitmenler, frenleme ve yavaşlama sırasında hız kesiciyi doğru kullanma yöntemlerini ve menzili optimize etme stratejilerini sadece “canlı” olarak açıklamakla yetinmiyor. Alexander ayrıca, yolda beklenmedik durumlarda nasıl davranılması gerektiğini, öngörülü sürüşün önemini ve telematik sistemlerin günlük uygulamalara nasıl entegre edildiğini de ele alıyor.
“Sonuçta bu bir teknoloji meselesi değil, güven meselesi” diyor Alexander. Sistemlere ve aynı zamanda kendilerine güven. Bunu başarmak için sürücüler, kendilerini unutmadan değişime açık olmalıdır. Çoğu zaman asıl zorluk teknoloji değil, zihindir. "Birisi araca açık bir tavırla bindiğinde, yolun yarısı zaten kat edilmiş demektir.
Tamamen dönüşüm geçiren bir meslek
Bu nedenle, eğitimleri teknik talimatların ötesine geçmektedir. Eğitimlerin kültürel bir boyutu da vardır: saygı göstermek, endişeleri gidermek, gurur aşılamak. “Sadece sürüş yapmaktan memnun olmayan, aynı zamanda düşünen, kendini işine adayan ve işinin tüm lojistik zinciri için öneminin farkında olan kişilere ihtiyacımız var.”
Bir katalizör görevi gören koç
Alexander şu anda sadece yollarda çalışmakla kalmıyor, bilgilerini de paylaşıyor. DSAG'daki meslektaşları ve uzmanlarla birlikte, “eğiticiyi eğitmek” ilkesine dayanan bir Avrupa eğitim programı geliştiriyor. Amaç, önümüzdeki yıllarda Bavyera'dan İspanya'ya ve kutup dairesine kadar elektrikli mobilite, güvenlik ve modern sürüş konularında bilgi birikimlerini aktarabilecek eğitmenlerden oluşan bir ağ kurmaktır.
“Kendimi yalnız bir kişi olarak değil, değişimin bir aktörü olarak görüyorum” diyor Alexander. Onun için kokpitteki değişim, gelecek için soyut bir konu değil, günlük yaşamda yaşanan bir gerçeklik. “Her eğitim, her yolculuk, her deneyim paylaşımıyla ortak anlayış gelişiyor, her gün yollarda sorumluluk üstlenenlerin özgüvenleri de artıyor” diyor eğitmen. Bu nasıl oluyor? Gülümseyerek sol işaret parmağıyla alnını okşuyor ve sağ işaret parmağıyla sağ ayağını gösteriyor. “Yeni sürüşün tüm büyüsü, baş ve ayaklar arasındaki bağlantıda yatıyor” diyor gülerek. Ardından elektrikli kamyonu şarj istasyonundan çıkarıyor: bir sonraki eğitim onu bekliyor.